Eenhoorns en vergezichten

Eenhoorns en vergezichten

Unicorns, oftewel eenhoorns in goed Nederlands, duiken steeds vaker op in de berichtgeving over de aandelenmarkten. De unicornverhalen in de financiële pers gaan niet over het mythische dier, maar slaan op een jonge onderneming (startup) die gewaardeerd wordt op tenminste $ 1 miljard. De Zwitserse bank UBS schat dat in 2019 meer dan 100 unicorns hun beursdebuut zullen maken. Beleggers staan te trappelen om op de unicorns te springen; het sentiment voor beursgangen is opperbest. Dat blijkt uit de hoge waardering voor deze beursgaande ondernemingen. In het afgelopen decennium lag de introductiekoers gemiddeld op 3,7 maal de omzet. Voor Lyft, dat onlangs naar de beurs ging, en Uber dat aan het warmlopen is, ligt deze verhouding ongeveer op het drievoudige. Beursdebutanten als Lyft, Pinterest en Zoom boekten allen forse koerswinsten op hun eerste handelsdag. Inmiddels staat Lyft wel fors lager dan de introductiekoers.

Zit tussen deze ondernemingen de nieuwe Amazon, Apple, Facebook of Google? Een groot verschil is de winstgevendheid. Google, Facebook en Apple waren winstgevend in de jaren voor hun beursgang. De meeste unicorns daarentegen schrijven vetgedrukte rode cijfers. Nooit eerder maakte een onderneming die naar de beurs toog, zoveel verlies als Lyft; $ 911 miljoen in het afgelopen boekjaar. Uber kan dit record verbreken, want zij maken per kwartaal zo’n $ 800 miljoen verlies. Een verschil met de technologiebubbel van eind jaren negentig is dat de unicorns langer in private handen zijn voor de beursgang. Eerst groeien en marktaandeel winnen en dan naar de beurs is de strategie.

Naar marktontwikkelingen overzicht