Belevenissen team Optimix-AEZ St. Barth!
Hierbij korte dagverslagen van equipe Optimix-AEZ.
Dag 1, dinsdag 14 april
Geweldig om weer terug te zijn in St Barth! Na een jaar overgeslagen te hebben staat team Optimix-AEZ weer klaar om de wateren onveilig te maken (voor andere zeilers met podium ambitie). De zon schijnt, het waait 15-20 knopen, een mooi raceveld; de ideale condities om te racen zijn hier in overvloede aanwezig.
Om 10 uur starten we en liggen goed in het veld. Vandaag 25 mijl rond het eiland en als toetje mogen we halverwege nog even naar Nikki Beach kruisen. In het kruisrak varen we super en het team is zeer gefocused. Op het eerste reach rak (ruime wind) gaat het helaas goed fout.. Bij het binnenhalen van de gennaker (een asymetrische spinnaker) komt het zeil niet los van de boegspriet. Het raakt het water en scheurt. Geen gennaker meer deze race, dus geen snelheid op de reachrakken (goed dat we geen sponsor zeil hebben..;). We mogen nog blij zijn met een 10e plek overall, maar gelukkig zijn we niet. Morgen weer een nieuwe dag...
Dag 2, woensdag 15 april
Wederom top condities. Steady wind van meer dan 15 knopen. We nemen vooraf alle drills rond de sail handling voor de gennaker door, zodat de fout van gisteren niet herhaald wordt. We moeten een rondje rechts om het eiland varen. Na een prima start varen we midden in het veld. Tijdens de start valt het op dat veel (ook gehuurde) boten in onze klasse profs aan boord hebben. Mannen met navigatie computers om hun nek hebben we in onze klasse nog niet vaak gezien. So much for serious fun.. Het is serieuze competitie!
Upwind vaart onze J120 super en ronden we steeds de boeien in de top 5 in ons veld. Iets waarvoor we ons niet hoeven schamen. We merken dat het goed en snel varen met een gennaker ons nog niet perfect af gaat. Bij de lange reach en spinnaker rakken verliezen we onze voorsprong op het veld snel en speelt onze snelle rating ons parten. Een verwoedde poging om onze positie te redden in het kruisrak mag niet baten. Desondanks finishen we met een tevreden gevoel; alles is, ondanks harde wind, heel gebleven en we weten waar het beter kan.
Dag 3, vrijdag 17 april
Zo kan de Carib dus ook zijn... De regen lijkt op een constante warme douche.. Na een heerlijke layday op Nikki Beach mogen we weer aan de bak. Ons fanatisme en het winnen van het waterpolo tournooi (meer onderwater rugby) zullen onze tegenstanders niet snel vergeten...;)
Met onze jacks aan varen we naar de start. Het parcours lijkt sterk op dat van woensdag, maar met de regen, buien en dus veranderlijke wind kan het tricky zijn.
Wederom een goede start en een briljant kruisrak. We liggen zowaar tweede. Het moet niet gekker worden. Ondanks de vlagerige en harde wind gaat de boat handling goed. Geen fouten! Op het laatste lange spinnaker rak maken we niet dezelfde fout als ervoor; we varen mooie hoeken en het log raakt vaak 11 knopen aan. Bij het naderen van de laatste ton voor de finish zien we tussen de 15-20 boten in een windwak dobberen. Ook wij krijgen hiermee te maken en zien dobberend onze voorsprong verdampen. Het veld achter ons heeft meer geluk; zij varen voor een bui uit en varen ons lachend voorbij. Op weg naar de finish halen we nog twee tegenstanders in. Over de finish gekomen balen we enorm; we lagen vooraan en hadden de domme pech even geen wind te hebben waar onze competitie die wel had. That's sailing too.
Dag 4, zaterdag 18 april
What a day; het is weer strakblauw en er staat een lekkere stevige bries van 15-20 knopen. Omdat we gisteren bijna foutloos gevaren hebben kijken we met vertrouwen uit naar wat komen gaat.
Na een collectief foute start beginnen we om 1015 aan 'parcours 17'; een 25 mijl lange race via de linkerkant van het eiland. Veel kruisen en wat reach rakken. Leuk!
Ons vertrouwen is niet ongegrond; we ronden de eerste boei als 3e en varen een erg snel gennaker rak. Bij het kruisen laten we nauwelijks onnodige meters liggen en we houden onze positie goed vast. Na de rosé op Nikki Beach bijna te hebben kunnen aanpakken, varen we met ruim 10 knopen naar de beneden boei. In het kruisrak erna is een van onze belangrijkste tegenstanders (local) ons net te snel af, maar ons gevecht lijkt op matchracing.
Bij 'Pain de Sucre', een rotspunt voor de haven van Gustavia valt de wind weer weg. En weer komt het veld dichterbij. Gelukkig pikt de wind net op tijd op en finishen we erg mooi. Nu keurig 5e, maar met een beetje geluk twee keer top 4.
Een mooi resultaat voor een geweldige regatta!! We zijn Optimix, AEZ en M2M wederom erg dankbaar dat ze dit weer mogelijk hebben gemaakt! En het team begint aan de mentale voorbereiding voor de Voiles de St Barth 2016..;).